DeErmelogids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Gemeente Ermelo - ontwerp verkeersbesluit - 30 km zone en aanvullende maatregelen - binnen bebouwde kom Speuld.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo is op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.Gelet op het voorstel van 23 juni 2021, nummer 02330000081031 zijn wij gekomen tot de volgende overwegingen en motivering op grond waarvan wij een besluit hebben genomen.Overwegingen ten aanzien van het besluit-De Garderenseweg een doorgaande route is binnen de bebouwde kom van Speuld met een maximumsnelheid van 50 km/uur; -de Garderenseweg in de huidige situatie zorgt voor een barrièrevorming in de kern van Speuld;-de gemeente meldingen ontvangen heeft van omwonenden over het vele doorgaande verkeer dat door de kern van Speuld rijdt; -de gemeente Ermelo is voornemens om de gelijkwaardigheid van kruispunten beter te accentueren;-met het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km/uur naar 30 km/uur de verkeersveiligheid en de leefbaarheid verbetert, de bruikbaarheid en het in standhouden van de weg wordt gewaarborgd;-het instellen van gelijkwaardige kruispunten binnen een 30 km/u zone wenselijk is en leidt tot een uniform verkeersbeeld wat betreft de voorrang in de kern van Speuld; -zich een school bevindt nabij het kruispunt Garderenseweg-Speulderveld; -deze school gebaat is bij een goede bereikbaarheid voor langzame vervoerswijzen, zoals voetgangers en fietsers; -een 30 km/uur zone in een schoolomgeving wenselijker is dan het huidige snelheidsregiem van 50 km/uur; -momenteel al een adviessnelheid wordt gegeven van 30 km/uur rondom de school; -speciale voorzieningen van voetgangers rondom de school momenteel ontbreken;-de oversteekbaarheid ter hoogte van deze school in het geding is; -een doorgaande fietsverbinding op de Garderenseweg tussen de Sprielderweg en de N302 momenteel ontbreekt; -de gemeente voornemens is om de fietser beter te faciliteren door hun aanwezigheid op de weg te accentueren. -de betreffende wegen in beheer en eigendom zijn bij de gemeente Ermelo. Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.In artikel 8 en 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om het plaatsen en verwijderen van de volgende borden, waarvoor een verkeersbesluit is vereist:Te plaatsen bebording:Te verwijderen bebordingMotivatie van het besluitDe Garderenseweg is een belangrijke weg in de kern van Speuld en in het omliggende gebied. Momenteel is er sprake van een snelheidsregiem van 60 km/uur buiten de bebouwde kom en een maximumsnelheid van 50 km/uur binnen de bebouwde kom. De gemeente Ermelo is voornemens om onder meer de fietsverbinding te faciliteren en accentueren tussen de Sprielderweg en de N302 op de Garderenseweg. Buiten de bebouwde kom wordt dit gedaan door het aanbrengen van fietsstroken in plaats van de huidige fietssuggestiestroken. Op die manier wordt de positie van de fietsers beter benadrukt en dit dient ter verbetering van de verkeersveiligheid voor specifiek fietsers. Binnen de bebouwde kom wordt de maximumsnelheid verlaagd, door het instellen van een 30 km/uur zone (RVV bord A01-30-ZB) en deze borden te plaatsen bij de komgrenzen van Speuld. Zowel de leefbaarheid als de verkeersveiligheid wordt verbeterd, dit doordat verkeer gedwongen wordt een lagere snelheid te hanteren en hiermee de snelheidsverschillen tussen autoverkeer en langzaam verkeer worden gereduceerd. Behoudens het instellen van een 30 km/uur zone wordt de weg uitgevoerd conform de Duurzaam Veilig inrichting van een Erftoegangsweg 30 km/uur. Dit door onder meer het wegprofiel aan te passen, waardoor onder meer de positie van langzaam verkeer op het wegvak wordt geaccentueerd en de attentiewaarde rondom kruispunten wordt verhoogd. Vanuit het oogpunt van een éénduidig wegbeeld en om de verkeersveiligheid te waarborgen heft de gemeente een aantal voorrangsregelingen binnen de bebouwde kom op. Het betreft het kruispunt Garderenseweg-Speulderveld en het kruispunt Garderenseweg-Sprielderweg. Dit door het verwijderen van de betreffende bebording (RVV borden B05 en B06). Hierdoor is sprake van gelijkwaardige kruispunten waar geldt dat voorrang verleend moet worden aan verkeer van rechts. De inrichting komt overeen met de principes van een duurzaam veilige weginrichting voor een erftoegangsweg 30. Ter hoogte van het kruispunt Garderenseweg-Speulderveld bevindt zich een school waar dagelijks kinderen (en ouders) naar toe reizen. Voetgangers richting de school moeten in de huidige situatie gebruik maken van één van de twee fietspaden, welke parallel gelegen zijn aan de Garderenseweg. Om de toegankelijkheid en verkeersveiligheid voor voetgangers te verbeteren is het wenselijk om een voetpad te realiseren. Dit kan door voor het bromfietspad aan de oostzijde van de Garderenseweg de huidige status in te trekken (RVV bord G12A) en door op deze locatie een voetpad in te stellen (RVV bord G07). Doordat dit gedeelte van de Garderenseweg binnen een 30 km/u zone komt te liggen, is een speciale voorziening voor (brom)fietsers daarmee niet noodzakelijk en is het instellen van een voetpad op deze locatie mogelijk. Tevens is de oversteekbaarheid ter hoogte van de school een aandachtspunt. Om de oversteekbaarheid van en naar de school te verbeteren wordt een voetgangersoversteekplaats ingesteld (RVV bord L02) en bijbehorende markering aangebracht aan de noordzijde van het kruispunt Garderenseweg-Speulderveld. Tenslotte is het momenteel voor fietsers al mogelijk om gebruik te maken van het bromfietspad aan de noordzijde van het kruispunt Garderenseweg-Sprielderweg. Vanuit de wens om op de Garderenseweg binnen de bebouwde kom van Speuld een 30 km/uur zone in te stellen, is het niet noodzakelijk dat fietsers gebruik maken van een aparte voorziening. Het is wenselijk om de betreffende bebording op het bromfietspad tussen de Sprielderweg en Speulderveld enigszins aan te passen door het verwijderen van de betreffende bebording (RVV bord G12A). Door het opheffen van een verplicht bromfietspad is het wel benodigd om het bord G12A te plaatsen bij het bromfietspad dat parallel gelegen is aan de Sprielderweg, aangezien op de rijbaan zelf een geslotenverklaring voor fietsers van kracht is. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie, dhr. RHEU, eenheid oost Nederland, district noord en oost. De politie heeft positief geadviseerd op de verkeersmaatregel.BesluitIHet instellen van een 30 km/uur zone voor het gedeelte van de Garderenseweg binnen de bebouwde kom van Speuld en dit tevens voor gedeeltes van de Speulderveld, Sprielderweg, Tonnenberg, Buurtweg, Leuvenumseveld en Lageveld door het plaatsen van de verkeersborden A01-30-ZB en het verwijderen van de verkeersborden A2-60-ZE uit Bijlage 1 van het RVV 1990, zoals ook weergegeven in het kaartbeeld van bijlage 1;IIHet intrekken van de voorrangsregelingen op de kruispunten Garderenseweg-Sprielderweg en Garderenseweg-Speulderveld door het verwijderen van borden B05 en B06 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 en alsmede door het verwijderen van de haaientanden op het wegdek, zoals ook weergegeven op het kaartbeeld van bijlage 2; IIIHet instellen van een voetgangersoversteekplaats, aan de noordzijde van het kruispunt Garderenseweg-Speulderveld, door het plaatsen van borden L02 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 en de daar bijhorende zebrapad markering, zoals ook weergegeven op het kaartbeeld van bijlage 2; IV.Het instellen van een voetpad aan de westzijde van de Garderenseweg tussen de Sprielderweg en het Speulderveld door het plaatsen van borden G07 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 in combinatie met het verwijderen van het bord G12A uit Bijlage 1 van het RVV 1990, zoals ook weergegeven op het kaartbeeld van bijlage 2; V.Het intrekken van een verplicht fiets/bromfietspad op het gedeelte van de Garderenseweg tussen de Sprielderweg en Speulderveld door het verwijderen van borden G12A met het onderbord OB505 uit Bijlage 1 van het RVV 1990, zoals ook weergegeven op het kaartbeeld van bijlage 2;VIHet instellen van een verplicht fiets/bromfietspad op het fietspad naast de Sprielderweg door het plaatsen van het bord G12A met het onderbord OB505 uit Bijlage 1 van het RVV, zoals ook weergegeven op het kaartbeeld van bijlage 2; VIIHet instellen van een fietsstrook op de weerszijden van de Garderenseweg tussen de N302 en de komgrens van Speuld, door middel van het aanbrengen van fietssymbool op de rijbaan en met een onderbroken streep uit Bijlage 1 van het RVV 1990. Ermelo, 7 juli 2021Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo,A.M. Weststrate,secretaris, dra. Th.A.J. Burmanje,burgemeester,
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/gmb/2021.
Dit artikel verscheen op deErmelogids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Ermelo, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.