DeErmelogids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Definitief verkeersbesluit rotonde Hamburgerstraat-Oude Telgterweg gemeente Ermelo.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Gebruik kruispunt Hamburgerweg – Oude Telgterweg De Hamburgerweg en de Oude Telgterweg ten zuiden van het kruispunt met de Hamburgerweg gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. De Oude Telgterweg ten noorden van de Hamburgerweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg. Het kruispunt van de Hamburgerweg en de Oude Telgterweg wordt naast het doorgaande autoverkeer en autoverkeer met een bestemming in de directe omgeving, veel gebruikt door vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein Kerkdennen. Daarnaast maken basisschoolleerlingen veel gebruik van het kruispunt, vooral omdat de Prinses Margrietschool direct aan het kruispunt is gesitueerd. Bestemmingsplan In het bestemmingsplan Rotonde Margrietschool is de uitbreiding van de bestemming ‘verkeersdoeleinden’ opgenomen om een rotonde te kunnen realiseren op het kruispunt Hamburgerweg – Oude Telgterweg. Dit bestemmingsplan is door de raad van de gemeente Ermelo op 31 mei 2012 vastgesteld en met ingang van 30 augustus 2012 onherroepelijk geworden. Keuze voor een rotonde Om te komen tot een vlotte afwikkeling van het verkeer én om de verkeersveiligheid ter hoogte van de Prinses Margrietschool te verbeteren wordt het kruispunt van de Hamburgerweg en de Oude Telgterweg gereconstrueerd tot een rotonde. Uit onderzoek is gebleken dat een rotonde met vrijliggende fietspaden uit oogpunt van veiligheid voor fietsers en voetgangers het meest gewenst is. Het aantal conflictpunten op een rotonde is aanmerkelijk lager dan op een regulier kruispunt. Daarnaast wordt de voorspelbaarheid van het kruispunt groter, omdat op een rotonde een verplichte rijrichting moet worden ingesteld en het verkeer dus altijd vanuit dezelfde richting komt. Een rotonde is zodanig vormgegeven dat lagere snelheden worden afgedwongen dan op een regulier kruispunt. Het snelheidsverschil op een rotonde tussen gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer is dan ook aanmerkelijk lager. Daardoor wordt bij een ongeval de kans op letsel aanzienlijk verkleind. Uit onderzoeken van onder meer de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat het aantal letselongevallen op rotondes lager is dan op reguliere kruispunten en op kruispunten die zijn geregeld door middel van verkeerslichten. Voorrangsregeling Gemotoriseerd verkeer dat de rotonde oprijdt en de rotonde verlaat, moet voorrang verlenen aan fietsers op het fietspad aan de buitenzijde van de rotonde. Hiermee wordt voldaan aan (uniformiteits)richtlijnen van het CROW die aangeven dat fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom voorrang hebben. Door middel van de aanleg van voetgangersoversteekplaatsen op de Hamburgerweg en de zuidelijke tak van de Oude Telgterweg nabij de rotonde moet het gemotoriseerde verkeer dat de rotonde oprijdt en verlaat voorrang verlenen aan voetgangers die de toeleidende wegen naar de rotonde willen oversteken. De noordelijke tak van de Oude Telgterweg sluit door middel van een uitritconstructie aan op de rotonde. Hier is geen voorrangsregeling nodig, omdat uit de vormgeving van de uitritconstructie blijkt dat verkeer vanuit de uitrit voorrang moet verlenen aan het kruisende verkeer, inclusief voetgangers. Rotondeontwerp Een standaard rotondeontwerp met vrijliggende fietspaden is echter alleen te realiseren als particuliere gronden worden aangekocht. Uitgangspunt is dat de rotonde op grondgebied van de gemeente Ermelo wordt gerealiseerd. Daarom is een ontwerp opgesteld waarbij de rotonde compacter is vormgegeven en er ruimte is voor een vrijliggend fietspad aan de buitenzijde van de rotonde. Dit fietspad wordt in één richting bereden. Voor de situatie na reconstructie van het kruispunt wordt verwezen naar de bij dit besluit behorende situatieschets. Op de toeleidende wegen van de rotonde, met uitzondering van de noordelijke tak van de Telgterweg worden bij de rotonde middengeleiders aangebracht. Deze verhogen de afwikkelingscapaciteit, omdat naderende automobilisten eerder kunnen inschatten of autoverkeer de rotonde zal verlaten. Daarnaast bieden middengeleiders voor fietsers en voetgangers een steunpunt, waardoor ze eerder gebruik durven te maken van hun voorrangsrechten. Kiss-and-ridestrook De Prinses Margrietschool wordt voor gemotoriseerd verkeer ontsloten door een verbindingsweg tussen de Oude Telgterweg en de Hamburgerweg. Op deze verbindingsweg is eenrichtingverkeer van kracht in de richting van de Hamburgerweg. Langs deze verbindingsweg bevindt zich een strook die bedoeld is om kort te stoppen ten behoeve van het laten in- en uitstappen van leerlingen die met de auto naar school worden gebracht (kiss and ride). In de praktijk komt het echter voor dat op deze strook langduriger wordt geparkeerd. Om duidelijk te maken dat deze strook niet is bedoeld als parkeerplaats, maar als een plek om snel in- en uit te kunnen stappen worden borden geplaatst waarmee het gewenste gebruik wordt aangeduid. Wettelijke basis verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg die leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken tot gevolg heeft, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994. Relevante verkeerstekens In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om de volgende borden waarvoor een verkeersbesluit is vereist: Bord B6: Verleen voorrang aan het bestuurders op de kruisende weg. Bord D1: Rotonde, verplichte rijrichting. Bord D2: Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft. Bord E4: parkeergelegenheid (met onderbord ‘kiss & ride’) Bord G11: Verplicht fietspad Bord L2: Voetgangersoversteekplaats. De zebramarkering op het wegdek is een verkeersteken waaruit een gebod ontstaat, namelijk dat bestuurders voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een zebra oversteken of kennelijk op het punt staan dat te doen, voor te laten gaan. Voor het aanbrengen van de zebramarkering is daarom een verkeersbesluit verplicht. Het bord L2 is een informatiebord. Voor het plaatsen van dit bord is een verkeersbesluit niet vereist. Motivatie van het besluit Uit het oogpunt van het verzekeren van de verkeersveiligheid op de weg , maar ook om een vlotte verkeersafwikkeling te bewerkstelligen, is het gewenst het kruispunt Hamburgerweg - Oude Telgterweg te reconstrueren tot een rotonde. De maatregelen die in dit verkeersbesluit zijn genomen zijn zoveel mogelijk gebaseerd op de principes en de richtlijnen vanuit het programma Duurzaam Veilig, zodat de verkeersveiligheid wordt gewaarborgd en naar verwachting ten opzichte van de huidige situatie zal verbeteren. Het ontwerp is in samenspraak met verschillende belanghebbende partijen tot stand gekomen. Er heeft een zorgvuldige afweging plaatsgevonden van de diverse aspecten met betrekking tot de reconstructie van het huidige kruispunt. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de korpschef van het regionaal politiekorps Noord- en Oost-Gelderland. Besluit Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij: - tot het instellen van een verplichte rijrichting over de rotonde op het kruispunt van de Hamburgerstraat - Oude Telgterweg door middel van plaatsing van borden D1 van bijlage 1 van het RVV 1990; - tot het aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsen op de zuidelijke tak van de Telgterweg en op de oostelijke en westelijke tak van de Hamburgerweg door middel van het aanbrengen van zebramarkering; - tot het aanwijzen als verplicht fietspad van het pad aan de buitenzijde van de rotonde door middel van het plaatsen van borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990; - tot het instellen van een voorrangsregeling waarbij het verkeer op de aansluitende wegen voorrang moet verlenen aan het verkeer dat zich op de rotonde bevindt door middel van het aanbrengen van driehoeksmarkering (haaientanden) en het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990; - tot het instellen van een voorrangsregeling waarbij het gemotoriseerde verkeer dat de rotonde oprijdt en het gemotoriseerde verkeer dat de rotonde verlaat voorrang moet verlenen aan fietsers op het fietspad aan de buitenzijde van de rotonde door middel van het aanbrengen van driehoeksmarkering (haaientanden) en het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990; - tot het verplichten van bestuurders om de middengeleiders op de toeleidende wegen van de rotonde aan één zijde te passeren door middel van het plaatsen van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de koppen van deze middengeleiders; - tot het aanwijzen als kiss & ride strook van de strook langs de verbindingsweg tussen de Oude Telgterweg en de Hamburgerweg ter hoogte van de Prinses Margrietschool door middel van het plaatsen van bord E4, inclusief een onderbord met de tekst ‘kiss & ride’. Voornoemde maatregelen zijn weergegeven op de bij dit besluit behorende tekening. Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo, A.M. Weststrate, secretaris, A.A.J. Baars, burgemeester, Mededelingen Instellen beroep Tegen het definitieve verkeersbesluit kunt u binnen zes weken, ingaande op de dag na verzending van dit besluit, beroep instellen bij de Rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht, Postbus 205, 7200 AE Zutphen. U bent dan wel griffierecht verschuldigd.
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2016.
Dit artikel verscheen op deErmelogids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Ermelo, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.