Ontwerp verkeersbesluit verandering maximum snelheid en aanleg fietsstrook Jacob Catslaan gemeente Ermelo

DeErmelogids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Ontwerp verkeersbesluit verandering maximum snelheid en aanleg fietsstrook Jacob Catslaan gemeente Ermelo.

Meer informatie over deze bekendmaking:

•Dat de gemeente Ermelo voor de woonwijk Ermelo-Noord een verkeersbesluit heeft genomen, waarbij een snelheidsregime van 30 km/h is ingesteld met daarin inbegrepen de Jacob Catslaan. •Dat daartoe conform artikel 66 RVV een zonale bebording heeft plaatsgevonden met bord A1 (leverancierbenaming A1-30ZB (begin zone) en A01-30ZE (einde zone)). •Dat daarbij aanvullend op drie bestaande snelheidsremmende maatregelen een vierde verkeersdrempel op het wegvak is aangelegd. •Dat de doorstroming op de rotonde op de kruising van de Leuvenumseweg en de Harderwijkerweg onder druk staat en dat dit tot een ontoereikende afwikkelingskwaliteit van het verkeer in Ermelo leidt. Naast door een extern bureau in 2013 uitgevoerde capaciteitsberekeningen blijkt dit ook uit visuele waarnemingen. Door meer verkeer via de Jacob Catslaan te kunnen geleiden wordt de doorstroming bij de rotonde verbeterd.•Dat verwacht wordt door een betere spreiding van het verkeer de doorstroming op de rotonde te kunnen verbeteren.•Om deze spreiding mogelijk te maken de functie, zoals gehanteerd binnen Duurzaam Veilig verkeer, van de Jacob Catslaan verandert van erftoegangsweg naar een gebiedsontsluitende weg. •Dat de Jacob Catslaan vanaf het kruispunt met de Harderwijkerweg tot het kruispunt met de Leuvenumseweg een bijpassend snelheidsregime van 50 km/h krijgt.•Dat voor de fietsers aan beide zijden van de rijbaan een fietsstrook wordt aangebracht. •Dat om het groene karakter van de Jacob Catslaan te behouden geen voetgangersvoorzieningen worden aangebracht.•Dat voor het benadrukken van de gebiedsontsluitende functie de versmallingen ter hoogte van de Leuvenumseweg en de Harderwijkerweg worden verwijderd.•Dat conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig verkeer de voorrang op de aansluitingen met de Jacob Catslaan (t.b.v. huisnummer 91 tot en met 107), Brederodelaan, Huijgenslaan, Staringlaan, Pieter C. Hooftlaan en de Da Costalaan geregeld wordt, waarbij de Jacob Catslaan voorrang heeft op de zijwegen middels RVV bebording B4, B5 en bebording B6 en haaietanden op het wegdek bij de zijwegen. Bij de verdere planvorming kan worden besloten de zijwegen als uitritconstructie vorm te geven.•Dat de zonale indeling van het 30 km/h gebied (conform artikel 66 RVV een zonale bebording met bord A1) wordt aangepast, waarbij de grenzen van de zone bij de zijwegen van de Jacob Catslaan komen te liggen. •Dat de gemeente in april 2013 de bevolking via krant, inloopsessies en internet heeft geraadpleegd over mogelijke wijzigingen in de Duurzaam Veilige wegencategorisering.•Dat op basis van deze informatie de bevolking is gevraagd een voorkeur uit te spreken over 5 mogelijke indelingen van het wegennet met veranderingen van maximum snelheid en openstellen van wegen.•Dat 807 personen hierop hebben gereageerd door een voorkeur voor een variant aan te geven.•Dat hierbij de 4 varianten waar de gehele Jacob Catslaan (van Harderwijkerweg tot Leuvenumseweg) een snelheidsregime van 50 km/h krijgt samen 72% van de voorkeurstemmen kregen.•Dat 62 respondenten wonend in en rondom de wijk omsloten door de Harderwijkerweg en de Leuvenumseweg gereageerd hebben en daarvan 69% een voorkeur heeft aangegeven voor de varianten met de 50 km/h regime.•Dat de variant die maatregelen met betrekking tot de verkeersstructuur in Ermelo-Noord omvat die in het coalitieakkoord 2014-2018 zijn opgenomen, waaronder snelheidsverhoging op de Jacob Catslaan naar 50 km/h, de voorkeur kreeg van 49% van de bevolking en dit hiermee de variant was met het hoogste draagvlak onder de 807 respondenten. De eerstvolgende variant met de hoogste voorkeur vanuit de 807 personen, waarbij de Jacob Catslaan 30 km/h bleef, kreeg 18% van de voorkeur.•Dat de verkeersbelasting die na invoering van het 50 km/h regime verwacht wordt in 2016, is bepaald met een actueel verkeersmodel.•Dat een belasting van maximaal 3.500 motorvoertuigen per etmaal wordt verwacht.•Dat op basis van Duurzaam Veilig principes deze verkeersbelasting passend is binnen de gebied ontsluitende functie en de 50 km/uur inrichting van de weg. Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg die leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken tot gevolg heeft, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994. In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om de volgende borden waarvoor een verkeersbesluit is vereist:Verwijderen : conform artikel 66 RVV zonale bebording met RVV bord A1 Maximum snelheid(Leveranciersbenaming A01-30ZB Begin zone 30)Verwijderen: conform artikel 66 RVV zonale bebording met RVV bord A2 Einde maximum snelheid(Leveranciersbenaming A02-30ZE Einde zone 30)Plaatsen: conform artikel 66 RVV zonale bebording met RVV bord A1 Maximum snelheid(Leveranciersbenaming A01-30ZB Begin zone 30)Plaatsen: conform artikel 66 RVV zonale bebording met RVV bord A2 Einde maximum snelheid(Leveranciersbenaming A02-30ZE Einde zone 30)Aanbrengen: B4 Voorrangskruispunt zijweg linksPlaatsen: B5 Voorrangskruispunt zijweg rechtsPlaatsen: B6 Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende wegIn bijlage 1 zijn ter indicatie schematisch de verkeersbesluitplichtige en niet verkeersbesluitplichtige verkeersmaatregelen opgenomen.Motivatie van het besluitDit besluit beoogt een bijdrage te leveren aan de doorstroming van het verkeersnetwerk van Ermelo en de bruikbaarheid daarvan te waarborgen en de vrijheid van het verkeer te waarborgen zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid van de WVW 1994. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie, dhr. M. Scheffer, eenheid oost Nederland, district noord en oost. De politie heeft positief geadviseerd op de verkeersmaatregel.BesluitOp grond van vorenstaande overwegingen en gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht, de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 besluiten wij tot:1.het instellen van een maximum snelheid van 50 km/h op de Jacob Catslaan vanaf het kruispunt met de Harderwijkerweg tot aan het kruispunt met de Leuvenumseweg2.het aanleggen van fietsstroken3.het aanpassen van zonale bebording A1 en A2, plaatsen van bebording B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV1990.

 

Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2016.

Dit artikel verscheen op deErmelogids.nl op 10-05-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Ermelo, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deErmelogids.nl
Redactie deErmelogids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen ermelo
  2. stcrt-2016-52710

Gerelateerde berichten