DeErmelogids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Ontwerp verkeersbesluit verandering maximum snelheid en fietsstrook Julianalaan gemeente Ermelo.
Meer informatie over deze bekendmaking:
•Dat de gemeente Ermelo voor de woonwijk Ermelo-Noord een verkeersbesluit heeft genomen, waarbij een snelheidsregime van 30 km/h is ingesteld met daarin inbegrepen de Julianalaan. •Dat daartoe conform artikel 66 RVV een zonale bebording heeft plaatsgevonden met bord A1 (leverancierbenaming A1-30ZB (begin zone) en A01-30ZE (einde zone)). •Dat daarbij snelheidsremmende maatregelen zijn opgenomen.•Dat de gemeente een veilige, betere en logische verdeling van het verkeer over het gemeentelijke wegennet nastreeft en dat hierdoor door een lagere verkeersintensiteit de leefbaarheid op andere wegen waaronder de Horsterweg verbeterd . •Dat de functie zoals gehanteerd binnen Duurzaam Veilig verkeer van de Julianalaan daartoe verandert van erftoegangsweg naar een gebiedsontsluitende weg. •Dat de Julianalaan vanaf de bebouwde komgrens aan de noordzijde tot het kruispunt met de Nassaulaan een bijpassend snelheidsregime van 50 km/h krijgt.•Dat de uitritconstructie van de Julianalaan met de Prins Hendriklaan/Julianalaan vervalt.•Dat de voorrang op het kruispunt Julianalaan met de Prins Hendriklaan/Julianalaan wordt geregeld met RVV borden B4, B5 en B6, waarbij de Julianalaan voorrang dient te verlenen op de Prins Hendriklaan/Julianalaan.•Dat voor de fietsers aan beide zijden van de rijbaan een fietsstrook wordt aangebracht. •Dat om het groene karakter van de Julianalaan te behouden geen voetgangersvoorzieningen worden aangebracht.•Dat conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig verkeer de voorrang op de aansluitingen met de Prins Bernhardlaan, Koningin Emmalaan, Graaf Janlaan en de Nassaulaan geregeld worden, waarbij de Julianalaan voorrang heeft op de zijwegen middels RVV borden B3, B4, B5 en bord B6 en haaietanden op het wegdek bij de zijwegen. Bij de verdere planvorming kan worden besloten de zijwegen als uitritconstructie vorm te geven.•Dat de zonale indeling van het 30 km/h gebied wordt aangepast, waarbij de grenzen van de zone bij de zijwegen van de Julianalaan komen te liggen. •Dat het verbod voor langere voertuigen behouden blijft middels bord C17 (Gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter).•Dat met deze maatregel een verbetering van de spreiding van het verkeer over het gemeentelijke wegennet wordt voorzien. •Dat de gemeente in april 2013 de bevolking via krant, inloopsessies en internet heeft geraadpleegd over mogelijke wijzigingen in de Duurzaam Veilige wegencategorisering.•Dat op basis van deze informatie de bevolking is gevraagd een voorkeur uit te spreken over 5 mogelijke indelingen van het wegennet met veranderingen van maximum snelheid en openstellen van wegen.•Dat 807 personen hierop hebben gereageerd door een voorkeur voor een variant aan te geven.•Dat hierbij de varianten waar de gehele Julianalaan (van komgrens aan de noordzijde tot de Stationstraat) een snelheidsregime van 50 km/h krijgt samen 57% van de voorkeurstemmen kregen.•Dat de variant die maatregelen met betrekking tot de verkeersstructuur in Ermelo -Noord omvat die in het coalitieakkoord 2014-2018 zijn opgenomen, waaronder snelheidsverhoging op de Julianalaan naar 50 km/h, de voorkeur kreeg van 49% van de bevolking en dit hiermee de variant was met het hoogste draagvlak onder de 807 respondenten. De eerstvolgende variant kreeg 18% van de voorkeur•Dat de verkeersbelasting die na invoering van het 50 km/h regime verwacht wordt in 2016 is bepaald met een actueel verkeersmodel.•Dat een belasting van ongeveer 4.000 motorvoertuigen per etmaal wordt verwacht.•Dat op basis van Duurzaam Veilig principes deze verkeersbelasting passend is binnen de gebied ontsluitende functie en de 50 km/uur inrichting van de weg. Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg die leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken tot gevolg heeft, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994. In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om de volgende borden waarvoor een verkeersbesluit is vereist:Verwijderen : conform artikel 66 RVV zonale bebording met RVV bord A1 Maximum snelheid(Leveranciersbenaming A01-30ZB Begin zone 30)Verwijderen: conform artikel 66 RVV zonale bebording met RVV bord A2 Einde maximum snelheid(Leveranciersbenaming A02-30ZE Einde zone 30)Plaatsen: conform artikel 66 RVV zonale bebording met RVV bord A1 Maximum snelheid(Leveranciersbenaming A01-30ZB Begin zone 30)Plaatsen: conform artikel 66 RVV zonale bebording met RVV bord A2 Einde maximum snelheid(Leveranciersbenaming A02-30ZE Einde zone 30)Aanbrengen: B3 voorrangskruispuntAanbrengen: B4 Voorrangskruispunt zijweg linksPlaatsen: B5 Voorrangskruispunt zijweg rechtsPlaatsen: B6 Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende wegIn bijlage 1 zijn ter indicatie schematisch de verkeersbesluitplichtige en niet verkeersbesluitplichtige verkeersmaatregelen opgenomen.Motivatie van het besluitDit besluit beoogt een bijdrage te leveren aan de doorstroming van het verkeersnetwerk van Ermelo en de bruikbaarheid daarvan te waarborgen en de vrijheid van het verkeer te waarborgen zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid van de WVW 1994. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie, dhr. M. Scheffer, eenheid oost Nederland, district noord en oost. De politie heeft positief geadviseerd op de verkeersmaatregel.BesluitOp grond van vorenstaande overwegingen en gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht, de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 besluiten wij tot:1.het instellen van een maximum snelheid van 50 km/h op de Julianalaan vanaf de komgrens tot aan het kruispunt met de Nassaulaan2.het regelen van de voorrang op de kruispunten met de Prins Bernhardlaan, Koningin Emmalaan, Graaf Janlaan en de Nassaulaan3.het aanleggen van fietsstroken4.het aanpassen van zonale bebording A1 en A2, plaatsen van bebording B3, B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV1990.
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2016.
Dit artikel verscheen op deErmelogids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Ermelo, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.