DeErmelogids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Definitief verkeersbesluit openstelling Prins Hendriklaan, Máximalaan en Alexanderlaan voor doorgaand gemotoriseerd verkeer gemeente Ermelo.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Overwegingen ten aanzien van het besluit•Dat de gemeente Ermelo op 5 maart 2014 een verkeersbesluit heeft gepubliceerd, waarbij een geslotenverklaring voor doorgaand gemotoriseerd verkeer is ingesteld op de Prins Hendriklaan tussen de Harderwijkerweg en de Julianalaan. •Dat de Prins Hendriklaan, Máximalaan en Alexanderlaan afgesloten zijn voor doorgaand gemotoriseerd verkeer middels obstakels en paaltjes op de weg en in de berm. •Dat daartoe ten westen van de Regentesselaan betonnen plantenbakken en paaltjes zijn geplaatst, op het kruispunt Prins Hendriklaan – Oranjelaan betonnen blokken en paaltjes geplaatst zijn, bij de aansluiting van de Alexanderlaan op de Prins Hendriklaan houten plantenbakken en paaltjes op de weg en in de berm zijn geplaatst en op de Máximalaan bij het westelijke kruispunt met de Prins Hendriklaan houten plantenbakken en paaltjes op de weg en in de berm zijn geplaatst. •Dat de gemeente een veilige, betere en logische verdeling van het verkeer over het gemeentelijke wegennet nastreeft met zo weinig mogelijk omrijbewegingen voor aanwonenden. •De redenen en argumentatie voor het nemen van het vorige verkeersbesluit inmiddels door de tijd zijn achterhaald. De argumentatie voor de vorige verkeersbesluiten vond vooral zijn oorsprong in het kader van de ontwikkeling van het bestemmingsplan het Trefpunt. Om te voorkomen dat door het bouwverkeer verkeersgevaarlijke situaties konden ontstaan werden met de omwonenden afspraken gemaakt die hebben geleid tot de toen genomen verkeersbesluiten. Echter, inmiddels is het Trefpunt nagenoeg volgebouwd waarmee anno 2016 deze argumentatie is achterhaald.•Dat daartoe de Prins Hendriklaan, de Máximalaan en de Alexanderlaan worden open gesteld voor het verkeer door de aanwezige genoemde obstakels op de Prins Hendriklaan, de Máximalaan en de Alexanderlaan te verwijderen.•Dat met deze maatregel de aanrijtijden van hulpdiensten kan worden verkort.•Dat de Prins Hendriklaan tussen de Hoenderweg en Harderwijkerweg gesloten verklaard wordt voor vrachtauto’s.•Dat de verkeerskundige functie van de Prins Hendriklaan, Máximalaan en Alexanderlaan een erftoegangsweg is en blijft met een bijbehorende maximum snelheid van 30 km/h. •Dat aan de noordzijde van de Prins Hendriklaan een voetgangersvoorziening zal worden aangebracht en er attentieverhogende maatregelen getroffen worden op kruispunten om het karakter van de Prins Hendriklaan als erftoegangsweg te benadrukken.•Dat de gemeente in april 2013 de bevolking via krant, inloopsessies en internet heeft geraadpleegd over mogelijke wijzigingen in de Duurzaam Veilige wegencategorisering. •Dat op basis van deze informatie de bevolking is gevraagd een voorkeur uit te spreken over 5 mogelijke indelingen van het wegennet met veranderingen van maximum snelheid en openstellen van wegen.•Dat 807 personen hierop hebben gereageerd door een voorkeur voor een variant aan te geven.•Dat hierbij de varianten waar de openstelling van de Prins Hendriklaan deel van uitmaakten samen 63% van de voorkeurstemmen kregen.•Dat ondanks de duidelijke uitslag van deze enquête het toenmalige college in 2013 prioriteit heeft willen geven aan de met de bewoners gemaakte afspraken om de weg afgesloten te houden. Omdat inmiddels de noodzaak voor het vorige besluit achterhaald is vindt dit college dat nu de tijd gekomen is om gehoor te geven aan deze wens van de Ermelose inwoners.•De variant die maatregelen met betrekking tot de verkeersstructuur in Ermelo noord omvat die in het coalitieakkoord 2014-2018 zijn opgenomen, waaronder de openstelling van de Prins Hendriklaan, de voorkeur kreeg van 49% van de bevolking en dit hiermee de variant was met het hoogste draagvlak onder de 807 respondenten. De eerstvolgende variant kreeg 18% van de voorkeur•Dat de verkeersbelasting die na openstelling verwacht wordt in 2016 is bepaald met een actueel verkeersmodel.•Dat een belasting van minder dan 500 motorvoertuigen per etmaal wordt verwacht.•Dat deze verkeersbelasting past binnen de Duurzaam Veilig functie en 30 km/uur inrichting van de weg. Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg die leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken tot gevolg heeft, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994. In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om het volgende bord waarvoor een verkeersbesluit is vereist:Aanbrengen: C7: gesloten voor vrachtauto’sIn bijlage 1 zijn ter indicatie schematisch de verkeersbesluitplichtige en niet verkeersbesluitplichtige verkeersmaatregelen opgenomen.Motivering van het besluitDit besluit beoogt een bijdrage te leveren aan de doorstroming van het verkeersnetwerk van Ermelo en de bruikbaarheid daarvan te waarborgen en de vrijheid van het verkeer te waarborgen zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid van de WVW 1994. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie, dhr. M. Scheffer, eenheid oost Nederland, district noord en oost. De politie heeft positief geadviseerd op de verkeersmaatregel.BesluitOp grond van vorenstaande overwegingen en gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht, de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer besluiten wij tot:1.het openstellen voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van vrachtauto’s, van de Prins Hendriklaan, Máximalaan en Alexanderlaan door middel het verwijderen van de aanwezige blokkades en het plaatsen van bord C7 van bijlage 1 van het RVV1990.
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2017.
Dit artikel verscheen op deErmelogids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Ermelo, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.