Verkeersbesluit uitbreiding parkeerschijfzone (blauwe zone) centrum gemeente Ermelo

DeErmelogids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit uitbreiding parkeerschijfzone (blauwe zone) centrum gemeente Ermelo.

Meer informatie over deze bekendmaking:

Overwegingen ten aanzien van het besluit-dat in juli 2010 een parkeerschijfzone (blauwe zone) in het centrum van Ermelo is ingesteld (verkeersbesluit 09030745);-dat hiermee de parkeerdruk in het centrum wordt gereguleerd doordat deze parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor kortparkeerders en niet bezet worden door langparkeerders;-uit onderzoek in het kader van de actualisatie van het parkeerbeleid blijkt dat de parkeerschijfzone goed functioneert;-uit onderzoek in het kader van de actualisatie van het parkeerbeleid blijkt dat na realisatie van de Hema in het gebied parkeerplaatsen tussen de Groeneweg en de Dr. Holtropstraat (De Bree) op zaterdag een hoge parkeerdruk is;-bewoners in het gebied van de Bree aangegeven overlast te ervaren van foutparkeerders;-na overleg met ondernemers, bewoners en organisaties in het nieuwe parkeerbeleidsplan van 19 mei 2016 is opgenomen om het parkeerterrein tussen de Groeneweg en de Dr. Holtropstraat (De Bree) gedeeltelijk op te nemen in de blauwe zone;-het college reeds in 2010 hierover een besluit (10017849) heeft genomen maar vanwege bezwaren van belanghebbenden hier tot dusver geen uitvoering is gegeven;-het parkeerterrein recentelijk opnieuw is aangelegd en uitgebreid;-in de directe omgeving bij het kerkelijk centrum nieuwe langparkeerplaatsen zijn toegevoegd;-Er door deze uitbreidingen voor omwonenden ruim voldoende langparkeerplaatsen zijn op acceptabele loopafstand. -de uitbreiding van de parkeerschijfzone bijdraagt aan de beleidsdoelstelling om voldoende kortparkeerplaatsen voor het centrum te creëren;-de betreffende wegen in beheer en eigendom zijn bij de gemeente. Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om het plaatsen van de volgende borden waarvoor een verkeersbesluit is vereist: Te plaatsen bebording:RVV bord E10 max 2 h: Parkeerschijf-zone met verplicht gebruik van parkeerschijf, tevens parkeerverbod indien er langer wordt geparkeerd dan de parkeerduur die op het bord is aangegeven.RVV onderbord (conform art 24 RVV 1990) handelsbenaming OB208c: met aanduiding ‘ma t/m za’ en ‘09.00 – 19.00 h’.RVV bord E11 max 2 h: Einde parkeerschijf-zone met verplicht gebruik van parkeerschijfMotivatie van het besluitIn het centrumgebied van Ermelo (omgeving Markt) is een parkeerschijfzone van kracht. Deze is destijds ingesteld als reguleringsmaatregel om de parkerende bezoekers van het centrum zo goed mogelijk te faciliteren: de parkeerplaatsen komen beschikbaar voor kortparkeerders en worden niet bezet door langparkeerders. Vanwege een gedateerd parkeerbeleid, diverse ruimtelijke ontwikkelingen in het centrum en de realisatie van nieuwe parkeerplaatsen heeft de gemeente haar parkeerbeleid geactualiseerd. Uitgangspunt van het parkeerbeleidsplan is dat voldoende parkeerplaatsen op centrale locaties, voor zowel kort- als langparkeerders, en goede parkeerverwijzing er voor zorgen dat er niet in de woonstraten geparkeerd hoeft te worden. Eén van de conclusies uit de actualisatie is dat de huidige blauwe zone in het centrum van Ermelo goed functioneert. In tegenstelling tot het oude parkeerbeleidsplan (2004) en het GVVP (2013) concludeert het nieuwe parkeerbeleidsplan, dat, op een enkele uitzondering na, de parkeerdruk in het centrum wel meevalt. Zodanig dat uitbreiding van de parkeerschijfzone op het parkeerterrein aan de Bree (parkeerplaatsen tussen de Groeneweg en de Dr. Holtropstraat ) en bij de herinrichting van de Markt (Markt 2.0) afdoende is om voldoende kortparkeerplaatsen rond het centrum te creëren.Het parkeerterrein tussen de Groeneweg en de Dr. Holtropstraat (De Bree) is recentelijk opnieuw aangelegd (en uitgebreid) mede als gevolg van de uitbreiding van de Hema. Dit is één van de locaties waar uit parkeeronderzoek voor het nieuwe parkeerbeleidsplan bleek dat vooral op zaterdag de parkeerdruk hoog is. Om deze druk te verlichten, meer ruimte te bieden aan bezoekers van het centrum en het recent aangelegde langparkeerterrein bij het kerkelijk centrum beter te benutten, is het wenselijk de blauwe zone hier uit te breiden.Het college heeft reeds in 2010 een besluit genomen om de blauwe zone uit te breiden tot de gehele Markt en met het parkeerterrein op de Bree (10017849). Aan dit besluit is tot dusver geen uitvoering gegeven. Met name op het verkeersbesluit voor uitbreiding bij de Bree kwam veel bezwaar. Belanghebbenden gaven aan dat er onvoldoende capaciteit voor langparkeerders (bewoners en ondernemers) beschikbaar bleef. Inmiddels is het parkeerterrein op de Bree uitgebreid en zijn nieuwe langparkeerplaatsen in de omgeving toegevoegd bij het kerkelijk centrum. Het instellen van een parkeerschijfzone geldt slechts op een gedeelte van het parkeerterrein, waardoor voor bewoners en ondernemers in ruime mate langparkeerplaatsen beschikbaar blijven. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie, dhr. M. Scheffer, eenheid oost Nederland, district noord en oost. De politie heeft positief geadviseerd op de verkeersmaatregel.BesluitI.Conform het kaartbeeld in figuur 1 de parkeerschijfzone van het centrum uit te breiden middels het plaatsen van verkeersborden E10 (blauwe zone), onderbord OB208c met aanduiding ‘ma t/m za’ en ‘09.00 – 19.00 h’, E11 (einde parkeerschijfzone) van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van bijbehorende markeringen. Hierdoor komt het parkeerterrein de Bree binnen de parkeerschijfzone te liggen.II.De maximale parkeerduur voor de uitbreiding gelijk te stellen aan de parkeerduur van de bestaande parkeerschijfzone, maximaal 2 uur.

 

Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2017.

Dit artikel verscheen op deErmelogids.nl op 10-05-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Ermelo, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deErmelogids.nl
Redactie deErmelogids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen ermelo
  2. stcrt-2017-15442

Gerelateerde berichten