Ontwerp verkeersbesluit aanwijzen locaties voor het realiseren van oplaadpunten elektrische voertuigen gemeente Ermelo

DeErmelogids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Ontwerp verkeersbesluit aanwijzen locaties voor het realiseren van oplaadpunten elektrische voertuigen gemeente Ermelo.

Meer informatie over deze bekendmaking:

-de gemeente Ermelo werkt toe naar een duurzame samenleving;-elektrisch rijden is beter voor het milieu is dan rijden met een verbrandingsmotor;-het college van burgemeester en wethouders wil het gebruik van elektrische voertuigen dan ook stimuleren en waar mogelijk faciliteren;-een (logisch) gevolg hiervan is dat voldoende openbare laadpunten beschikbaar moeten zijn;-uitbreiding van het aantal laadpunten komt tegemoet aan de wensen van particulieren en bedrijven uit Ermelo;-het college van burgemeester en wethouders heeft de beleidsregels Oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Ermelo vastgesteld en daarin is een ‘vlekkenplan’ is opgenomen met locaties voor laadinfrastructuur;-bij de locaties uit het ‘vlekkenplan’ kan, afhankelijk van de vraag en de behoefte (al dan niet op termijn), een oplaadobject geplaatst kan worden;-de aanvraag voor het daadwerkelijk plaatsen van laadinfrastructuur wordt getoetst aan de “beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Ermelo;-bij de keuze voor de locaties in het vlekkenplan is rekening gehouden met een evenwichtige spreiding van laadpalen binnen de kern van Ermelo;-bij het vaststellen van het vlekkenplan is het niet vanzelfsprekend dat alle locaties worden voorzien van oplaadinfrastructuur, aangezien dit afhankelijk is van aanvragen van E-rijders en de locaties in de tijd niet gelijktijdig worden aangevraagd;-dat per oplaadobject in eerste instantie één parkeervak wordt gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen, uit te breiden naar maximaal twee wanneer zich voor hetzelfde oplaadobject een tweede gebruiker meldt;-de parkeerdruk is geen belemmering om de in het ‘vlekkenplan’ opgenomen parkeerplaatsen uitsluitend te bestemmen voor het parkeren van het opladen van elektrische voertuigen;-het is niet de bedoeling dat deze oplaadplaatsen als een verkapte (privé)parkeerplaats worden gebruikt door een houder van een elektrisch voertuig;-een voertuig moet in principe, direct nadat het is opgeladen, van de oplaadplaats worden verwijderd om zodoende andere bestuurders van elektrische voertuigen in de gelegenheid te stellen om de accu’s van hun voertuigen op te laden;-‘lang parkeren’ op een oplaadplaats wordt tegengegaan door het instellen van een connectietarief (tarief dat na het volladen van het voertuig betaald wordt voor het bezet houden van een laadlocatie) waarmee wordt bereikt dat de oplaadplaats zo optimaal mogelijk wordt gebruikt;-de betreffende wegen zijn in beheer en eigendom bij de gemeente. Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om het aanduiden van parkeergelegenheid welke enkel gebruikt mag worden voor het opladen van elektrische voertuigen. Te plaatsen bebording:    RVV bord E8, parkeerplaats met oplaad punt. Parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische voertuigen.       Motivatie van het besluitDe gemeente Ermelo wil naar een duurzame samenleving en heeft de ambitie om in 2030 energieneutraal en in 2035 klimaatneutraal te zijn. Binnen deze ambitie past het stimuleren van elektrisch rijden. Elektrisch rijden stoot ter plekke geen fijnstof en C02 uit en is daarmee minder schadelijk voor het milieu. Elektrische voertuigen zijn daarbij stiller en veroorzaken minder stank.  Als gevolg van de beleidskeuze om elektrisch rijden te stimuleren en waar mogelijk te faciliteren, moeten er voldoende openbare laadpunten beschikbaar zijn. De gemeente Ermelo wil het aantal oplaadpunten voor elektrische voertuigen uitbreiden. De gemeente wil berijders van elektrische voertuigen die niet op eigen terrein kunnen laden, faciliteren met openbare laadpalen. Het uitbreiden van het aantal openbare laadpunten sluit aan bij de wensen van particulieren en bedrijven uit Ermelo. In het kader hiervan zijn ook beleidsregels opgesteld voor oplaadinfrastructuur van elektrische voertuigen (corsanummer e170012249). In de beleidsregels zijn de spelregels opgenomen waarbinnen het voor marktpartijen mogelijk is een aanvraag te doen voor het plaatsen van oplaadinfrastructuur. Het College toets een aanvraag aan de criteria uit de beleidsregels Oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Ermelo. In de beleidsregels is een vlekkenplan opgenomen met daarin locaties voor het exclusief bestemmen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen en het plaatsen van laadinfrastructuur. Deze locaties zijn zodanig geselecteerd dat er een evenredige spreiding is van oplaadpunten in de kern van Ermelo of dat op deze locatie naar verwachting de vraag het grootst is naar het opladen van elektrische voertuigen. Bij de keuze voor locaties in het vlekkenplan is beoordeeld of de parkeerdruk het onttrekken van een of twee parkeerplaatsen op die locatie toelaat. Het realiseren van nieuwe laadpunten leidt zodoende naar verwachting niet tot onoverkomelijke parkeerproblemen.  Het is niet de bedoeling is deze oplaadplaatsen als een verkapte (privé)parkeerplaats wordt gebruikt door een houder van een elektrisch voertuig. Daarom worden de parkeerplaatsen uitsluitend bestemd voor het parkeren van het opladen van elektrische voertuigen. Dit betekent dat een voertuig nadat deze opgeladen is, verplaatst moet worden. Hiermee komt de parkeerplaats beschikbaar voor andere bestuurders die hun auto willen opladen. Om oneigenlijk gebruik van de parkeerplaatsen te voorkomen wordt een connectietarief ingesteld dat overdag (9:00 – 18:00 uur), twee uur nadat het aangesloten voertuig is volgeladen in werking treedt.  Eén van de aspecten van het stimuleren en faciliteren van elektrisch rijden is het vereenvoudigen en versnellen van het proces om laadinfrastructuur te plaatsen en parkeerplaatsen te bestemmen voor elektrisch rijden. De gemeente heeft daarom het vlekkenplan opgesteld met locaties waar zij het wenselijk vindt om parkeerplaatsen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen. Het betreft hier een besluit waarvan de feitelijke uitvoering is uitgesteld tot het moment dat een aanvraag voor het plaatsen van oplaadinfrastructuur wordt gedaan. Voor elke nieuwe laadpaal binnen een zone uit het vlekkenplan hoeft dus niet opnieuw een verkeersbesluit te worden genomen. Hiermee wordt de administratieve last van de gemeentelijke organisatie verlicht. Voor aanvragen die niet binnen het vlekkenplan passen, maar wel wenselijk zijn en voldoen aan de Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Ermelo, dient wel een apart verkeersbesluit genomen te worden.  Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie (MSCH), eenheid oost Nederland, district noord en oost. De politie heeft positief geadviseerd op de verkeersmaatregel. Besluit1.De locaties uit het vlekkenplan oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Ermelo aan te wijzen als locaties voor het plaatsen van oplaadobjecten en reserveren van 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen, conform de vigerende ‘Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Ermelo’. Het betreft de volgende locaties: 1.Parkeerkoffer Cronjestraat, tegenover Sterrenschool2.Parkeerkoffer Spechtstraat, tegenover nummer 60 en de Julianaschool3.Parkeerkoffer Kievitstraat, tegenover nummer 754.Groenling, parkeerterrein Wethouder Balverzaal5.Zwaluwstraat, parkeerkoffer tegenover basisschool Arendshorst6.Parkeerkoffer Meerkoetstraat, tegenover nummer 777.Parkeerkoffer Varenlaan, ter hoogte van nummer 1718.Amanietlaan, parkeerterrein Triade9.Parkeerkoffer Schoolweg, ter hoogte van nummer 6810.Parkeerterrein Veluws Hof, achter huizen nummer 17 tm 4911.Forsythialaan, Parkeerterrein tennisvereniging Irminloo12.Hoge Wal, parkeerterrein hoek Hoge Wal en Smidsweg13.Pretoriusstraat, parkeerkoffer voor Get Healthy (Pretoriusstraat nr. 60)14.Parkeerkoffer IJsbaanweg, ter hoogte van nummer 4415.Parkeerterrein PLUS Klein, Leeuwerikstraat 3716.Parkeerterrein Oude Telgterweg 18117.Parkeerkoffer Eksterstraat, tussen nummers 100 en 10218.Sterreboswegje, achter Albert Heijn19.Parkeerterrein Tijmlaan, tegenover rij 53 tm 6520.Herderlaan, parkeerterrein zwembad Calluna21.Garsterland, parkeerterrein Coop22.Sportlaan, parkeerterrein DVS’3323.De Bree, parkeerterrein naast de HEMA24.Markt, parkeerterrein de Markt25.Oude Nijkerkerweg, parkeerterrein Westerkerk26.Dokter van Dalelaan, NS Station, tegenover stationsgebouw27.Horster-Engweg, parkeerterrein complex Groot Horloo (buiten kaartbeeld)28.Parkeerterrein Struikakkers29.Parkeerterrein Raadhuisplein30.Nelson Mandelahof31.Bosrand, ter hoogte van nummer 2732.Veldwijkerweg/Rutgerskamp (nieuw aan te leggen parkeerplaatsen)33.Zwaluwstraat, tussen nummer 27 en 187 (nieuw aan te leggen parkeerplaatsen) 2. De openbare parkeerplaatsen met laadinfrastructuur worden aangeduid door middel van het bord E08o en een onderbord met de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische voertuigen’.

 

Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2017.

Dit artikel verscheen op deErmelogids.nl op 10-05-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Ermelo, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deErmelogids.nl
Redactie deErmelogids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen ermelo
  2. stcrt-2017-26269

Gerelateerde berichten