Ontwerp verkeersbesluit uitbreiding parkeerschijfzone (blauwe zone) Markt gemeente Ermelo

DeErmelogids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Ontwerp verkeersbesluit uitbreiding parkeerschijfzone (blauwe zone) Markt gemeente Ermelo.

Meer informatie over deze bekendmaking:

Gelet op het voorstel van 9 juni 2017, nummer 17e0003211 zijn wij tot gekomen tot de volgende overwegingen en motivering op grond waarvan wij een besluit hebben genomen.Overwegingen ten aanzien van het besluit-dat in juli 2010 een parkeerschijfzone (blauwe zone) in het centrum van Ermelo is ingesteld (verkeersbesluit 09028266);-dat hiermee de parkeerdruk in het centrum wordt gereguleerd doordat deze parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor kortparkeerders en niet bezet worden door langparkeerders;-uit onderzoek in het kader van de actualisatie van het parkeerbeleid blijkt dat de parkeerschijfzone goed functioneert;-vanwege het ontbreken van voldoende alternatieven voor lang parkeren in het centrum het college reeds in 2010 heeft besloten (besluit 10017849) om slechts gedeeltelijk een blauwe zone op de Markt in te voeren;-na overleg met ondernemers, bewoners en organisaties in het nieuwe parkeerbeleidsplan van 19 mei 2016 is opgenomen om de parkeerschijfzone op het parkeerterrein aan de Markt uit te breiden;-in het kader van het project Markt 2.0 met de ontwikkelaars van het project is overeengekomen om de parkeerschijfzone (blauwe zone) op de Markt uit te breiden (collegebesluit 14 januari 2015);-op loopafstand aan de Chevalierlaan, de Groeneweg (kerkelijk centrum) en Struikakkers (Rehobothkerk) voldoende alternatieven zijn voor lang parkeerders;-de uitbreiding van de parkeerschijfzone bijdraagt aan de beleidsdoelstelling om voldoende kort-parkeerplaatsen voor het centrum te creëren;-de betreffende wegen in beheer en eigendom zijn bij de gemeente. Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden en markeringen voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om het verwijderen en plaatsen van de volgende borden waarvoor een verkeersbesluit is vereist: Te verwijderen en te plaatsen bebording:  Motivatie van het besluitIn het centrumgebied van Ermelo (omgeving Markt) is een parkeerschijfzone van kracht. Deze is destijds ingesteld als reguleringsmaatregel om de parkerende bezoekers van het centrum zo goed mogelijk te faciliteren: de parkeerplaatsen komen beschikbaar voor kortparkeerders en worden niet bezet door langparkeerders. Vanwege een gedateerd parkeerbeleid, diverse ruimtelijke ontwikkelingen in het centrum en de realisatie van nieuwe parkeerplaatsen heeft de gemeente haar parkeerbeleid geactualiseerd.  Uitgangspunt van het parkeerbeleidsplan is dat voldoende parkeerplaatsen op centrale locaties, voor zowel kort- als langparkeerders, en goede parkeerverwijzing er voor zorgen dat er niet in de woonstraten geparkeerd hoeft te worden. Eén van de conclusies uit de actualisatie is dat de huidige blauwe zone in het centrum van Ermelo goed functioneert. In tegenstelling tot het oude parkeerbeleidsplan (2004) en het GVVP (2013) concludeert het nieuwe parkeerbeleidsplan, dat, op een enkele uitzondering na, de parkeerdruk in het centrum wel meevalt. Zodanig dat uitbreiding van de parkeerschijfzone op het parkeerterrein aan de Bree (parkeerplaatsen tussen de Groeneweg en de Dr. Holtropstraat ) en bij de herinrichting van de Markt (Markt 2.0) afdoende is om voldoende kortparkeerplaatsen rond het centrum te creëren. Om meer ruimte te bieden aan bezoekers van het centrum is het wenselijk de blauwe zone op de Markt uit te breiden. Deze uitbreiding van de blauwe zone is tevens onderdeel van de overeenkomsten met de ontwikkelaars van Markt 2.0. Het college heeft reeds in 2010 een besluit genomen om de blauwe zone uit te breiden tot de gehele Markt (10017849). Aan dit besluit is tot dusver geen uitvoering gegeven. De reden waarom niet op de gehele Markt een parkeerschijfzone is ingevoerd, komt doordat destijds onvoldoende mogelijkheden voor langparkeerders in het centrum aanwezig waren. Inmiddels is het parkeerterrein bij het Kerkelijk Centrum aan de Groeneweg uitgebreid voor langparkeerders. In combinatie met het parkeerterrein aan de Chevalierlaan en de parkeervoorzieningen bij de Bree en de Dokter van Dalelaan is voldoende parkeergelegenheid beschikbaar voor langparkeerders. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie, dhr. MSCH, eenheid oost Nederland, district noord en oost. De politie heeft positief geadviseerd op de verkeersmaatregel. BesluitI.Conform het kaartbeeld in bijlage 1 de parkeerschijfzone van de Markt uit te breiden middels het verwijderen en plaatsen van verkeersborden E10 max. 2h (blauwe zone), onderbord (handelsbenaming OB208c) met aanduiding ‘ma t/m za’ en ‘09.00 – 19.00 h’, E11-ze max 2h (einde parkeerschijfzone) van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van bijbehorende markeringen. Hierdoor komt het gehele parkeerterrein Markt binnen de parkeerschijfzone te liggen.

 

Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2017.

Dit artikel verscheen op deErmelogids.nl op 10-05-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Ermelo, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deErmelogids.nl
Redactie deErmelogids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen ermelo
  2. stcrt-2017-49581

Gerelateerde berichten