Verkeersbesluit openstelling Prins Hendriklaan, Máximalaan en Alexanderlaan voor doorgaand gemotoriseerd verkeer gemeente Ermelo

DeErmelogids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit openstelling Prins Hendriklaan, Máximalaan en Alexanderlaan voor doorgaand gemotoriseerd verkeer gemeente Ermelo.

Meer informatie over deze bekendmaking:

Gelet op de uitspraak van de rechtbank Gelderland d.d. 27 december 2017 (kenmerken AWB 17/1006 en 17/1637), strekkende tot vernietiging van het verkeersbesluit van het college d.d.14 februari 2017 (Staatscourant 2017 nr. 10800), heeft het college besloten om een vervangend verkeersbesluit te nemen met in achtneming van de uitspraak van de rechtbank.Dit verkeersbesluit strekt tot de openstelling van de Prins Hendriklaan en Alexanderlaan voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, overeenkomstig het ontwerp d.d. 5 oktober 2016 waarop zienswijzen zijn ingediend. Deze zienswijzen zullen ook bij dit besluit worden betrokken.Juridisch kaderOp grond van artikel 15, lid 1, Wegenverkeerswet 1994 (hierna: ‘WVW 1994’) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (hierna: ‘BABW’), alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om het volgende bord waarvoor een verkeersbesluit is vereist:Aanbrengen: C7: gesloten voor vrachtauto’sVoorts is een verkeersbesluit op grond van artikel 15, lid 2, WVW 1994 vereist voor maatregelen op of aan de weg die leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken tot gevolg heeft. In dit verkeersbesluit wordt besloten tot de opheffing van een drietal maatregelen op of aan de weg waarvoor een verkeersbesluit is vereist.Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo (hierna: het ‘college’) is op grond van artikel 18, lid 1, sub d WVW 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.MotiveringDit verkeersbesluit draagt bij aan het in stand te houden van de wegen in de gemeente Ermelo en de bruikbaarheid daarvan te waarborgen (als bedoeld in artikel 2, lid 1,onder c, WVW 1994). Tevens draagt dit besluit bij aan het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer over de wegen in de gemeente Ermelo (als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder d, WVW 1994).De Prins Hendriklaan is een weg die twee ontsluitingswegen in de gemeente Ermelo verbindt – de Kolbaanweg/Julianalaan en de Harderwijkerweg (N303). Thans is de Prins Hendriklaan op een aantal locaties afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer door middel van fysieke barrières in de vorm van bloembakken en betonblokken. Hieronder zijn de locaties van deze barrières aangeduid.Afb 1: Aanwezige afsluitingen Máximalaan en Prins Hendriklaan.Het college is van oordeel dat het wenselijk en noodzakelijk is om deze vier barrières te verwijderen en zodoende de Prins Hendriklaan, de Máximalaan en de Alexanderlaan open te stellen voor doorgaand verkeer. De barrière op de Máximalaan is niet geplaatst door middel van een verkeersbesluit en kan dan ook worden verwijderd zonder voorafgaand verkeersbesluit. De barrières ‘Alexanderlaan’, ‘Prins Hendriklaan (1)’ en ‘Prins Hendriklaan (2)’ zijn geplaatst bij verkeersbesluit d.d. 5 maart 2014. Bij dit verkeersbesluit wordt besloten om deze barrières te verwijderen (hierna: ‘de openstelling van de Prins Hendriklaan’).Het college acht het noodzakelijk en wenselijk om de Prins Hendriklaan open te stellen voor doorgaand gemotoriseerd verkeer nu daarmee wordt voorzien in een logische ruit van verbindingswegen voor het verkeer door Ermelo. Thans is er in Ermelo Noord geen goede verbinding tussen de verbindingswegen Harderwijkerweg (N303) en de Julianalaan / Kolbaanweg. Voorts is er geen goed alternatief voor de oost-west verbinding over de Leuvenumseweg (N796) / Horsterweg aan de noordzijde van Ermelo. De openstelling van de Prins Hendriklaan, tezamen met de voorgenomen snelheidsverhoging op de Jacob Catslaan (Staatscourant 2017, nr. 10799), voorziet in deze gewenste en noodzakelijke verbindingsweg en alternatieve oost-west verbinding. Aanvullend wijst het college erop dat hij thans doende is de westflank van Ermelo te herontwikkelen (zie ook: https://www.ermelo.nl/projecten/aanleg-westflank_42602/). De westflank is de westelijke gelegen noord-zuid ontsluitingsweg in Ermelo (de Kolbaanweg e.v.). Als deel van die ontwikkeling is volgens het college vereist dat er een betere ontsluiting wordt gerealiseerd voor die westflank richting Ermelo Noord. Dat wordt bewerkstelligd door de openstelling van de Prins Hendriklaan. Dat de openstelling van de Prins Hendriklaan leidt tot een betere ontsluiting van Ermelo, wordt in de onderstaande afbeelding duidelijk gemaakt.Afb 2: ruit van verbindingswegen. 1= Prins Hendriklaan 2=Harderwijkerweg 3=Jacob Catslaan 4=Kolbaanweg e.v. (Westflank) 5=Horsterweg 6=Hamburgerweg. Omcirkelde gebied is Prins Hendriklaan.Ter voorbereiding van dit besluit heeft het college RHDHV opdracht gegeven om de verkeerskundige gevolgen van een openstelling van de Prins Hendriklaan te inventariseren. Uitgangspunt hierbij was tevens dat het verkeer op de Julianalaan een maximum snelheid van 30 km/uur behoudt. Bij advies d.d. 29 januari 2018 (bijlage 2 bij dit verkeersbesluit) heeft RHDHV het volgende gerapporteerd aan het college:1.Vastgesteld kan worden dat openstelling van de Prins Hendriklaan vanuit verkeerskundig oogpunt bezien beperkte consequenties heeft.2.Wel wordt de bereikbaarheid van het onderhavig deel van Ermelo verbeterd, ook voor nood en hulpdiensten.3.Voorts wordt het wegennet logischer en beter begrijpbaar voor onbekenden in het gebied.4.Ook wordt het wegennet robuuster: er zijn meer alternatieve routes mogelijk. Het verkeer wordt hier evenwichtiger verdeeld.5.En daarmee wordt het wegennet ook toekomstvaster, want het wegennet heeft in zijn geheel meer capaciteit, omdat er meer alternatieve routes zijn.6.De berekende intensiteiten van 900 mvt/etm kunnen goed verwerkt worden op het bestaande profiel en deze intensiteiten passen bij het karakter van een erftoegangsweg. Een dergelijke erftoegangsweg kan zonder afwikkelings- of veiligheidsproblemen ruim het dubbele aan verkeersintensiteit verwerken.7.De openstelling heeft een positief effect op een aantal wegen in de directe omgeving. Zowel op de Hoenderweg (-50) als ook op de Julianalaan (-250) neemt het verkeer af.8.Op de Harderwijkweg ten zuiden van de Prins Hendriklaan neemt het verkeer iets toe: er vindt dus een verschuiving plaats van een route via de Julianalaan naar de Harderwijkweg en de Prins Hendriklaan. Er is sprake van een zekere spreiding van het verkeer.9.Al met al zijn de effecten van de openstelling dus beperkt en de openstelling leidt verkeerskundig gezien niet tot verkeersveiligheids- of afwikkelingsproblemen. Het college heeft zich vergewist van de zorgvuldigheid waarmee het RHDHV rapport tot stand is gekomen en legt dit mede ten grondslag aan dit verkeersbesluit. Naar het oordeel van het college blijkt uit het rapport dat de openstelling van de Prins Hendriklaan maar een beperkt effect heeft voor omwonenden, terwijl de openstelling duidelijke voordelen heeft voor de gemeente Ermelo als geheel. Tevens heeft de Omgevingsdienst Noord-Veluwe het college bij rapport d.d. 30 januari 2017 (“Akoestisch en luchtkwaliteitsonderzoek Verkeersbesluiten J. Catslaan, Máximalaan, Alexanderlaan en Prins Hendriklaan te Ermelo” – bijlage 3 bij dit verkeersbesluit) geadviseerd dat openstelling van de Prins Hendriklaan geen bezwaren op het vlak van geluidhinder of luchtkwaliteit oplevert.  Het college heeft zich van de zorgvuldigheid van dit advies vergewist en legt dit advies mede ten grondslag aan dit verkeersbesluit. Belangenafweging  Het college heeft de bij dit verkeersbesluit betrokken belangen als volgt afgewogen. Voor openstelling pleiten de volgende belangen. Ten eerste een goede verkeersverdeling over de gemeente Ermelo. Door de openstelling van de Prins Hendriklaan ontstaat er een logische ruit van verbindingswegen in Ermelo. Voorts ontstaat er een verbindingsweg tussen de Harderwijkerweg (N303) en de Julianalaan / Kolbaanweg. Daarmee wordt voorzien in een goede oost-west verbinding door Ermelo Noord en een alternatief voor de oost-west verbinding over de Leuvenumseweg (N276)/ Horsterweg.  Daarmee wordt de bereikbaarheid van Ermelo Noord verbeterd, ook voor nood- en hulpdiensten. Ten tweede wordt het wegennet door de openstelling logischer en beter begrijpbaar voor onbekenden in het gebied. Ten derde wordt het wegennet door de openstelling robuuster: er zijn meer alternatieve routes mogelijk. Ten vierde wordt het wegennet door de openstelling toekomstvaster (nu er meer capaciteit beschikbaar is met de Prins Hendriklaan open). Ten vijfde kunnen de berekende intensiteiten van 900 mvt/etm goed verwerkt worden op het bestaande profiel en passen deze intensiteiten bij het karakter van een erftoegangsweg. De verkeersveiligheid is dus voldoende gewaarborgd. Ten zesde heeft de openstelling een positief effect op een aantal wegen in de directe omgeving. Zowel op de Hoenderweg (-50) als ook op de Julianalaan (-250) neemt het verkeer af. Ten zevende wordt het verkeer beter over Ermelo verspreid doordat de relatief zwaar belaste Julianalaan gedeeltelijk wordt ontzien.  Tegen openstelling pleiten (mede gelet op de ingediende zienswijzen – zie de nota zienswijzen behorende bij het besluit d.d. 14 februari 2017, bijlage 4 bij dit verkeersbesluit) de belangen van omwonenden. Ten eerste vrezen omwonenden overlast van het doorgaande verkeer. Ten tweede vrezen omwonenden dat de bermen kapot worden gereden. Ten derde menen omwonenden dat openstelling het groene karakter van de Prins Hendriklaan aantast. Ten vierde zijn omwonenden van oordeel dat de situatie als gevolg van de openstelling als verkeersonveilig moet worden gekwalificeerd.  Aan de belangen die tegen openstelling van de Prins Hendriklaan voor doorgaand gemotoriseerd verkeer pleiten wordt bij dit verkeersbesluit  tegemoet gekomen. Ten eerste wordt bij dit verkeersbesluit besloten tot het instellen een verbod op vrachtverkeer op de Prins Hendriklaan. Hiermee wordt de intensiteit van, en overlast door, het doorgaand verkeer voor de omwonenden beperkt. Ten tweede zal de gemeente voetgangersvoorzieningen aan de noordzijde van de Prins Hendriklaan plaatsen. Hiermee wordt de verkeersveiligheid – die blijkens het advies van RHDHV ook zonder de voetgangersvoorziening voldoende te achten is – ter plaatse verhoogd. Voorts wordt door het beperken van de voetgangersvoorziening tot enkel de noordzijde het groene karakter van de Prins Hendriklaan gewaarborgd. Het college komt alles overziend tot de conclusie dat het algemene belang gemoeid met de openstelling van de Prins Hendriklaan zwaarder dient te wegen dan de belangen van de omwonenden bij het gesloten houden van de Prins Hendriklaan. Openstelling van de Prins Hendriklaan heeft vanuit verkeerskundig oogpunt bezien beperkte consequenties voor omwonenden terwijl met de openstelling een logische ruit van verbindingswegen over het netwerk van wegen in de gemeente Ermelo ontstaat. De met het ontstaan van die ruit gemoeide voordelen dienen naar het oordeel van het college zwaarder te wegen dan het belang van omwonenden om gevrijwaard te blijven van de beperkte hinder die wordt veroorzaakt door het toestaan van doorgaand gemotoriseerd verkeer over de Prins Hendriklaan. BesluitOp grond van de vorenstaande overwegingen en gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht, de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer besluiten wij tot: 1.het openstellen voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van vrachtauto’s, van de Prins Hendriklaan, Máximalaan en Alexanderlaan door middel het verwijderen van de aanwezige blokkades en het plaatsen van bord C7 van bijlage 1 van het RVV1990. In bijlage 1 bij dit verkeersbesluit zijn ter indicatie het geheel van de voorgenomen maatregelen (zowel de verkeersbesluitplichtige als de niet verkeersbesluitplichtige)opgenomen.  Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft over dit nieuwe verkeersbesluit opnieuw overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie, dhr. MSCH, eenheid oost Nederland, district noord en oost. De politie heeft positief geadviseerd op de verkeersmaatregel.

 

Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2018.

Dit artikel verscheen op deErmelogids.nl op 10-05-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Ermelo, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deErmelogids.nl
Redactie deErmelogids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen ermelo
  2. stcrt-2018-7457

Gerelateerde berichten